Ejler Bille (1910-2004), maler, grafiker, billedhugger og digter

 

Slægten
Ejler Kristian Torbensen Bille, blev født i Odder den 06.03.1910 og døde den 01.05.2004, og begravet på Vejby kirkegård, Nordsjælland. Efter at være blevet student fra Birkerød statsskole 1930 gik Bille til undervisning hos malerinden Bizzie Høyer (diplom 1932) og på kunsthåndværkerskolen 1932 hvor han som den eneste betydningsfulde indflydelse fremhæver billedhuggeren Olaf Stæhr-Nielsen hos hvem han modellerede dyr. Hans første, udstillede skulptur Maar (Kunstnernes efterårsudstilling, 1931) blev købt af Gustaf Munch-Petersen. Bille var skolekammerat med Vilhelm Bjerke-Petersen og fik gennem denne, især efter Bjerkes hjemkomst fra Bauhaus, vigtige informationer om den nonfigurative kunst i Europa. De udstillede abstrakte malerier og skulpturer sammen 1933. En anden kunstnerkammerat fra denne tid var Richard Mortensen, med hvem han 1931 foretog en studierejse til Berlin. 1932–33 var Bille elev på kunstakademiets billedhuggerskole. 1934 var Bille, Bjerke-Petersen og Richard Mortensen grundlæggere af kunstnergruppen "Linien" der januar 1934 afholdt en udstilling på Charlottenborg. Samtidig udgav de første nummer af tidsskriftet Linien (1934–1935) der behandlede den abstrakte og surrealistiske kunst i Danmark og uden for landets grænser og hvortil Bille leverede væsentlige artikler. Bille lagde stærk vægt på den abstrakte i modsætning til den Dali-påvirkede, figurative del af surrealistiske kunst. Den del af surrealismen der havde betydning for Bille var Hans Arps og Giacomettis. 1937 og 1938–1939 opholdt Bille sig i Paris. "Linien"s sidste udstilling fandt sted 1939 i Studenterforeningen og Bille udstillede 1937–1939 på "Corner og Høst"-udstillingen som gæst, fra 1940 som medlem. De abstrakte malere udgav tidsskriftet Helhesten hvortil Bille var bidragyder fra 1941. Bogen Picasso. Surrealisme. Abstrakt Kunst, 1945 samler en væsentlig del af Bille’s artikler om kunst og indeholder bl.a. et bidrag om den ikke-europæiske kunst der inspirerede Bille hele hans kunstnerliv igennem. Fra 1951 udstillede Bille med "Martsudstillingen", fra 1982 var han medlem af Den frie udstilling. Bille var 1969 gæsteprofessor ved kunstakademiet, og han modtog Eckersberg-medaljen 1960, Larsen Stevns' mindelegat 1964, Thorvaldsenmedaljen 1969, Läkerols kulturpris 1977, Prins Eugen-medaljen 1987 og Amalienborg-medaljen 2001. Han udgav 1975 Digte og vignetter , 1987 fulgte digtsamlingen Valmuernes generalforsamling. Kunstværker i Statens museum for kunst, Århus kunstmuseum, Nordjyllands kunstmuseum, Holstebro kunstmuseum, Louisiana, Nasjonalgalleriet, Oslo, Göteborgs konstmuseum. m.fl. Udsmykningsopgaver: Børnehaven, Hjortøgade, København: fresko, 1944. Feriebyen Rødhus klit, udendørs udsmykning i keramisk materiale, 1961. Statens kunstfond. Jerne seminarium, Esbjerg, 1963. Statens kunstfond. Den polytekniske læreanstalt, Danmarks tekniske højskole, Lundtofte, 1966–68.

Familie
Fader: redaktør Torben Holger B. (1880–1922) og Anna Kirstine Lysabild Jensen (1882–1971). Gift 01.06.1944 i Esbjerg med maler Else Agnete Therkildsen, født 10.05.1900 i Darum, død 28.12.1993, datter af gårdejer Søren Nielsen T. (1869–1956) Anne Cathrine Lauridsen (1874–1961).

Ikonografi
Litografi af Hjorth Nielsen, 1935. Tegning af Hans Bendix, udstillet 1956 og 1971.

Bibliografi
Ejler Bille og Poul Vad: Fortegnelse over skulpturer af Ejler Bille samt Ejler Bille: Kommentarer til mine skulpturer, Signum, I, 3, 1961 Michel Ragon: Ejler Bille. Cobra biblioteket I, 1950 5. Erik Fischer i Hvedekorn 06.12.1961 194. Poul Vad: Ejler Bille, 1961. Jens Jørgen Thorsen: Modernisme i dansk kunst, 1965. Gunnar Jespersen: De abstrakte, 1967. Poul Vad: Billedet, væggen og rummet, 1968.

 
Signatur:
 
Kilde:
 
Ejler Bille er begravet på Vejby Kirkegård i Nordsjælland
 
Nr. Lyngby malerne: klik her >>>