MEDALJER
 
Eckersmedaljen
Thorvaldsenmedaljen
 
 

Axel. P. Jensen (1885-1972), maler

 

Slægten
Jensen, Axel Peder, 1885-1972, maler. Født 28.09.1885 i Kerteminde, Død 12.06.1972 i Virum, begravet i Nørre Saltum. Forældre: Lærer, landmand Erik J. og Inger Marie Olesen. Gift 29.10.1915 i København med Ane Kathrine Rendbeck, født 11.10.1888 på Vestrupgård, Nørre Saltum, død 07.05.1959 i Virum, datter af proprietær Niels Christian Christensen (Rendbeck) og Anne Dorothea Pedersen Nørgaard.

Biografi

Axel P. Jensen var af bondeslægt og boede det meste af sit liv på landet. Han var dybt forankret i årstidernes og naturens vekslen, og det prægede hans kunst. Trods flere figurbilleder, især fra starten af karrieren, og en del senere portrætter, var han udpræget landskabsmaler, med stor sans for vejr og vind og for billedelementernes stoflighed. Efter bosættelse i Lien ved Blokhus, med sommerbolig i Virum, hentede J. særligt sine motiver fra Vendsyssels åbne, vidtstrakte land med den høje himmel: Mark, mose og klit med enkelte mennesker, huse, træer eller telefonpæle som kompositionelle elementer, underlagt maleriets landskab. Som Albert Gottschalk før ham og også Fritz Syberg, der anbefalede J. til Kr. Zahrtmann, var han blandt de få i dansk landskabskunst, der ikke blot malede sommerens idyller, men også efterårets plørede marker og vinterens våde, kolde og gråsnavsede sne. Den fint afstemte, eller til tider stærkt lysende, farveholdning opvejede dog altid disse motivers melankolske præg. Som Zahrtmann-elev, ven med Olaf Rude, Jais Nielsen og William Scharff og som udstiller på De Tretten og senere Grønningen tilhørte J. generationen af modernistiske nytænkere i dansk kunst, men han slap aldrig naturiagttagelsen. Samtidig med inspirationen fra bl.a. kubisme og ekspressionisme kendetegnes hans maleri således snarere af revurdering af naturalismen: Forenkling af formen, markant liniespil, koloristisk frihed ofte med brug af rene, lysende farver samt en bred, løs og til tider voldsom penselskrift, der peger på maleriet som maleri, og ved sin flugt og bevægelse står i modsætning til motivernes stilstand. J. fik sit egentlige gennembrud i 1930rne. Han solgte godt, blev repræsenteret på mange udstillinger og museer og generelt vel modtaget af kunstkritikken, ligesom han fik overdraget flere udsmykningsopgaver.

Uddannelse

I malerlære i V. Hjermitslev 1900-04, Teknisk Skole, Aalborg 1903- 07, Kunstnernes Studiesk. (Kr. Zahrtmann) 1907-08, (Johan Rohde) 1908- 10.

Rejser og udlandsophold

Paris 1911 (sammen med William Scharff og Olaf Rude), herefter talrige ophold i Frankrig og fra 1913 Italien, England 1959.

Stillinger og hverv

Stipendier og udmærkelser
Raben-Levetzau 1915-16, Akademiet 1917, Oluf Hartmann 1922, Benny Claudi-Pedersen 1922, Eckersberg Medaljen 1926, J.R. Lund 1928, Zach. Jacobsen 1932, Ancker 1938; Thorvaldsens Medaljen 1946.

Udstillinger

De Tretten 1909-10, Charlottenborg Forår 1914-15, KE 1914-15, Grønningen 1916-17, 1919, 1921-22, 1924-26, 1928-31, 1933-35, 1937-38, 1940-42, 1944-46, 1953, 1955-57, 1959-66, 1968, 1970 (medl. fra 1919), Nyere dansk Kunst, Sth. 1919, Nordisk Konst, Göteborg 192, Frie jyske malere, Århus 1925, Unionalen 1927-31, Da. Nat. Exhib., Brooklyn Museum 1927, Dansk Målarkonst, Helsinki 1928; Det danske Kunststævne, Forum 1929, Den danske Kunstudstilling, Kunstnernes Hus, Oslo 1931, Neuere dä. Malerei, vandreudstilling, Tyskland 1932, Nordjysk Kunststævne, Aalborg 1933, Dnsk. Kunst, Amsterdam 1934, Den fynske Forårsudstilling 1934, 1944, Rundskueudstilling 1936, Dansk Udstilling, Warszawa m.fl. 1936-37; Dansk Kunst, Fyens Forum 1940, Tegneudstilling, Statens Museum for Kunst 1940-41, Sommerudstilling, samme sted 1941, Dansk, Islandsk, svensk Konst, Mässhallen, Göteborg 1941, Nordisk Kunst, Aarhus 1941, Da. dek. Konst, Skånska Konstmueum, Lund 1941, bien., Venezia 1942, Danske Akvareller, Kunstforening, København 1946, Den ofentlige danske Kunstudstilling, Oslo 1946, Ny Carlsbergfondets jubilæums udstilling, Rådhushallen, Aarhus m.fl. 195, Å-udstillingen 1957, Med Dannebrogen i topp, Liljevalchs, Sth. 1961, Det jyske landskab, Vejen Kunstmuseum 1987, Det kultiverede Landskab, Gl. Holtegaard 1988. Separatudstillinger: Kleis' Kunsthandel København 1912 (s.m. Carl Jensen, Olaf Rude, Ørnulf Salicath, W. Scharff), Dansk. Kunsthandel København 1918, Aarhus Kunstbygning 1918 (sammen med Carl Jensen, Olaf Rude, W. Scharff og Sv. Rathsack), Kunstboden i Hyskenstræde, København. 192, Kunstforeingen, København 1926, 1933, 1935-36, 1938-39, Göteborg 1938 (sammen med Johs. Bjerg), Charlottenborg. m.fl. 1941 (retrosp.), 1948 (retrosp.), Aalborg Kunstmus. 1960 (retrosp.); Aarhus Kunstgalleri m.fl. 1961 (retrosp.), 1963 (retrosp.), Saltum Centralskole 1985 (retrosp.).

Værker

Mand ved bistade (o. 1909, Nordjyllands. Kunstmuseum); Mor og barn (1910, samme sted.), Grå vinterdag i Vendsyssel (1910), Gammel port ved Meudon (1911), Krukke med blomster (1916, Nordjyllands Kunstmuseum), Portræt af kunstnerens hustru (o. 1920 og 1930, begge samme sted); Italiensk forår, San Gimignano (1921, samme sted.), Havnen, Svaneke, Bornholm (1924, Bornholms Kunstmuseum,; Stubmøllen, Svaneke, Bornholm (som forannævnte), Lien ved Pirupshvarre (1925, Aarhus Kunstmuseum), Eckersberg Medaljen), Kraner på Islands Brygge (1927, Fyns Kunstmuseum), Uvejr over klitten, Pirupshvarre ved Jammerbugten (1928, Statens Museum for Kunst, van Goghs hus i Arles (1928, Nordjyllands Kunstmuseum), Portræt af forfatteren Thomas Olesen Løkken (1929, Randers Kunstmuseum), I udkanten af en klitplantage (1929, Göteborgs Konstmuseum), Strandfogedens have (1931, Nasjonalgalleriet, Oslo), Klitlandskab med forblæste graner (1931, Nationalmuset Stockholm), Vejen til Vestrupgård, vinter (1932, Malmö Museum), Agerkålgule marker (1932, samme sted), Havebillede fra Virum (1934, National Mueet), Portræt af Marie Henriques (1941, Esbjerg Kunstmuseum), Portræt af generaldirektør Mondrup (1934, Dansk Post- og Telegrafmuseum), Stranden ved Pirupshvarre (1937, Trapholt, deponeret Hjørring Kunstmuseum), Landskab med agerkål (1940, Nordjyllands Kunstmuseum), Graner i klitter (1945, Thorvaldsens Medalje.), Selvportræt (1949, Nordjylllands Kunstmuseum), Portræt af lektor David Grünbaum (1949, Randers Kunstmuseum), Tidligt forår i haven, Virum (1957, Sønderjyllands Kunstmueum.), Tung og træt (1965, Nordjyllands Kunstmuseum), Indkørslen til Vestrupgaard (1967, Vestsjællands Kunstmuseum). Udsmykninger: Det kgl. Teater, ny scene (Stærekassen), undersiden af to trappeløb (1931), Centralpostbygningen, Aarhus (13 vægmaleri, 1931-33, renset og retoucheret 1994), Aarhuus Stiftstidende, receptionen (panelmalaleri, 1938), Frederiksberg Rådhus (1950erne), Aalborghallen, byrådets repr.sal (9 malerier, 1959). Grafik: Bl.a. frimærkeserier 1924- 26.

Litteratur

Politiken 04.11.1918, 11.01.1942 (interview, J. Sandvad), Max Brammer i: Nord. Posttidsskr., 4 1933, 73-84, Richardt Gandrup: A.P.J., 1936, samme i: Danmark, 1941, 457-60, Svend Rindholt: A.P.J., 1937, samme i: Samleren, 1937, 143f, Kunst i Privateje I-III, 1944-45, Berlingske Aften 26.9.1945 (interview), Information 24.01.1948 (interview), Aalborg Stiftstidende 28.09.1955, Ole Wivel: Maleren og hans motiv, 1966, Hans Bendix i: Grønningen, kat. 1973, Hanne Honnens de Lichtenberg: Zahrtmanns skole, 1979, Lene Rasmussen i: Egnssamlingen, 1994, 23-33. Breve (Det kongelige Bibliotek), kunstnerarkiv (Egnssamlingen, Lokalhistorisk Arkiv, Saltum).

 
Kilde:  Weilbach
 
Aksel P. Jensen er begravet på
 
Blokhusmalerne: klik her >>>




 

KRAFTnewmedia.dk